Tilmeld dig vores nyhedsbrev
Modtag de seneste nyheder, arrangementer og invitationer direkte i din indbakke
SafeDesign arbejder med certificeret brandrådgivning , og er nomineret som årets iværksætter 2024.
Vinderen af årets iværksætter kåres til vores nytårskur den 24. januar kl. 15.00 - 18.00.
3. nominerede virksomhed til Iværksætterprisen 2024: SafeDesign ApS
Den sidste nominerede virksomhed til årets iværksætterpris er SafeDesign. SafeDesign definerer sig selv som en videnstung virksomhed med en specialist viden, som ikke så mange har. Nærmere betegnet, så arbejder SafeDesign med certificeret brandrådgivning inden for alle typer og størrelser af byggeri – primært komplekst byggeri.
Morten Steen Johansen – du er direktør for SafeDesign, og det var dig, der startede SafeDesign op. Kan du fortælle os lidt om starten på din virksomhed.
”Jeg startede op som en klassisk iværksætter. Jeg havde sparet penge op til at have 5 måneders løn til mig selv og kastede derefter mig ud i et liv som selvstændig -det var 2 uger før første Corona nedlukning! Jeg drømte – ligesom andre iværksættere – om at have frihed og være herre i eget hus. Og så kunne jeg se, at der var et hul i markedet til vores type virksomhed. Det viste sig heldigvis at være rigtigt. Vi har kunne vækste med godt 3 nye medarbejdere om året og i dag er 9 medarbejdere her i Næstved og har kunne åbne en afdeling i Aalborg med 4 medarbejdere.
Da jeg startede op spurgte mange mig om, hvorfor jeg placerede min virksomhed i Næstved og ikke i København? Det er ikke noget dumt spørgsmål, da vi har de fleste kunder i københavns-området. Men jeg har ikke fortrudt, at vi etablerede os i Næstved. Jeg er selv fra Fensmark oprindelig og vil gerne bidrage til lokalområdet – og det har på ingen måde været en hurdle at drive virksomhed herfra.”
Hvad har de største udfordringer været i opstartsfasen?
”Jeg syntes det kunne være svært at holde styr på likviditeten som nyopstartet med ikke frivillig udsat moms, og udsat betaling af a-skatter. Nu har vi styr på det”, fortæller Morten.
Du har grebet måden som I arbejder på i SafeDesign utraditionelt an?
”Ja det er der nok mange, der vil mene. Men det er det gode ved at være selvstændig – man bestemmer selv. Hos SafeDesign har jeg besluttet at alle medarbejdere undtagen mig selv har en 4 dages uge, men får løn, som arbejdede de fuld tid. SafeDesign var den første i vores branche, der indførte dette og ordningen har nu kørt i 3 år.
Som vidensorienteret virksomhed er vores medarbejdere det største aktiv, vi har. Vi er ikke lønførende, men jeg lægger stor vægt på medarbejder-pleje og -udvikling. Vi prioriterer at videreuddanne vores medarbejdere og vi har en ordning om overskudsdeling således, at vores succés kommer alle medarbejdere til gavn.
Vores fokus på at medarbejdere har det godt giver mening i en fremtid, hvor rekruttering af kvalificerede medarbejdere bliver en udfordring. Oveni det er der en benhård kamp om de bedste medarbejdere indenfor vores branche. Der går ikke en måned uden at en af mine ansatte bliver kontaktet af en headhunter! Det siger lidt om klimaet.”
Hvad betyder nomineringen som årets iværksætter-virksomhed for jer?
Morten smiler: ”For mig betyder det meget personligt, men det er jo især også medarbejdernes fortjeneste. Vi har i fællesskab opbygget et stærkt brand og denne nominering bidrager bare til at styrke vores brandværdi.”
Modtag de seneste nyheder, arrangementer og invitationer direkte i din indbakke