Spring navigationen over og gå direkte til indhold

”Salg handler om at hjælpe en kunde i mål med det vedkommende drømmer om!”

Onsdag den 11 september 2024 inviterer Næstved Erhverv og salgstræningskonsulenten fra virksomheden Coachers til salgsworkshop i Næstveds nye erhvervshus på Farimagsgade 65.

 

Onsdag den 11 september 2024 inviterer Næstved Erhverv og salgstræningskonsulenten fra virksomheden Coachers til salgsworkshop i Næstveds nye erhvervshus på Farimagsgade 65.

I den sammenhæng har vi bedt partner i Coachers Ann Louise Engstrøm svare på 4 hurtige spørgsmål fra hoften.
Ann Louise Engstrøm, Partner i Coachers.

Hvorfor tror du, at mange erhvervsfolk har det lidt svært med at arbejde med salg – især når det er one to one?

”Godt spørgsmål. Jeg brænder meget for iværksættere og selvstændige, og det er ofte her, at du finder personer, som har det lidt svært med at tage sælgerrollen på sig. Jeg tror det handler om, at mange opfatter det at sælge som noget, hvor man forsøger at presse andre til et køb. Og som mennesker hader vi at presse andre.

Som coach prøver jeg at ændre sælgerens mindset om dét at sælge. Jeg tror på, at salg i bund og grund handler om at hjælpe en kunde i mål med det, som vedkommende drømmer om. Og at hjælpe andre, se dét vil vi jo alle rigtigt gerne. Dermed bliver det at sælge til en positiv handling!”

Er det at blive en god sælger noget medfødt eller er det en kunst alle kan lære?

”Det er jo øjensynligt at nogle mennesker har mere flair for det at sælge end andre. Sådan er det i virkeligheden med alle ting her i livet. Men i bund og grund kan vi alle lære kunsten– og med en viden om de rigtige salgsredskaber, så kan alle blive bedre til at sælge og opleve det bliver nemmere og nemmere.

Hvordan gør man det at sælge til en fornøjelse?

”Salg kan være en overvindelse i starten. Det er vigtigt at ændre sit mindset, så det ikke er et spørgsmål om liv eller død hver gang. Det må aldrig blive frygtbaseret. Man må ikke have for høje forventninger til sig selv - og lære, at det er ok, når en kunde siger nej tak.

Det er i bund og grund en fornøjelse at lære andre mennesker at kende og at skabe værdi for kunden. Salg er i høj grad en kommunikationsopgave og et spørgsmål om at give kunden gode grunde til at købe.”

Hvad er de vigtigste evner som sælger?

”Den vigtigste evne er nok at være nysgerrig på kunden. Lyt opmærksomt til det, som kunden fortæller – og lyt oprigtigt. Det er kun således, at du lærer kunden og kundens behov at kende. Sørg for at få så mange ting at vide, som muligt. Aktiv lytten er den bedste metode til at kunne præsentere de rigtige løsninger på kundens udfordringer.

Så skal du kommunikere klart og tydeligt overfor kunden. Gør tingene nemme, forståelige og indlysende. Vær især tydelig i hvilken værdiskabelse du tilbyder kunden!

Og vær dig selv. Vi hader alle Sælge-Helge-typer. Vær nærværende og vær autentisk, så kunden kan mærke dig.

Endelig så er der nogle gode fif til, hvordan du kan positionere din virksomhed, så du i kundens øjne skiller dig ud fra dine konkurrenter, og hvordan du kommunikativt kan motivere en kunde til et køb. Men al dét kan du høre mere om, hvis du tilmelder dig vores salgsworkshop den 11. september.”

Tilmeld dig salgsworkshoppen ”Bliv bedre til at sælge” her.

Kristian Fischer Pedersen

Har spørgsmål om Næstved Erhvervs salgsworkshop så kontakt Kristian.

SE OGSÅ...

Se alle Næstved Erhvervs aktuelle kurser og  workshops her

Din indgang til kommunen

Få hjælp hos Næstved Erhverv til at finde den rigtige sagsbehandler i kommunen

Få sparring til digitalisering  af din virksomhed

Få hjælp til opstart af virksomhed

Mere information...

Diplomuddannelse: Ledelse i bæredygtighed

Få hjælp til branding, markedsføring & salg

Lær at arbejde professionelt med LinkedIn

Lyt til vores podcasts