Erhvervsplaymaker går til kamp for at skaffe erhvervslivet lokal arbejdskraft

Ole Hilden sørger ikke bare for at kridte erhvervs-banen op til et sublimt samspil mellem eleverne i folkeskolernes ældste klasser og det lokale erhvervsliv. Han arbejder også på, at den lokale arbejdskraft ikke tager deres kompetencer med til en anden by.

Af kommunikationskonsulent Kristina Herlev Wulff og Karina Købke

Det er noget af en kamp, Ole Hilden har fløjtet i gang på industriens opfordring. På det ene hold har vi det lokale erhvervsliv i Næstved – og Faxe – Kommune. Som higer efter dygtige, lokale medarbejdere. Og på det andet hold har vi de unge, der skal beslutte sig for, hvilken uddannelse de vil vælge. Og hvilket job de vil have. Og hvor.

Og hele kunsten er at få de to hold til at smelte sammen til et. Hvor virksomhederne og udskolingseleverne spiller på samme hold. Og har det samme mål.

– Det vil binde kommunens virksomheder og kommunens folkeskoler meget bedre sammen. Det er der ingen tvivl om, siger Ole Hilden.

Baggrunden for kampen
Helt konkret går Ole Hildens job ud på, at han skal have kommunens skoleelever ud på virksomhedsbesøg i de lokale virksomheder. Faktisk skal flere end 2.000 årligt på lokalt virksomhedsbesøg, lyder målsætningen.

– Det er en ambitiøs målsætning. Det betyder jo, at de unge i Næstved Kommune, fremtidens medarbejdere, de kender erhvervslivet meget bedre, end de ellers ville have gjort. Og det er jo en stor fordel, forklarer Ole Hilden, der er ansat som såkaldt “erhvervsplaymaker” hos både Næstved og Faxe Kommune.

Og faktisk var det industrien selv, der havde et ønske om en erhvervsplaymaker. Så de præsenterede ideen for borgmestrene via DI Sydsjælland. Og blev mødt med lutter velvilje.

Vi kan se, at flere kommuner har gode erfaringer med at bruge erhvervsplaymakere som forbindelsesled mellem skoler og virksomheder. Derfor er det også meget positivt, at flere sydsjællandske kommuner tager ordningen til sig – ikke mindst i Næstved og Faxe. Vi håber, at vi sammen kan tænde en interesse hos de unge og samtidig bidrage til konkret og virkelighedsnær undervisning, lyder det fra Klaus Rønholt, der er formand for DI Sydsjælland.

Og det er et fokusområde, der kræver nytænkning – og gode erhvervsben.

– For det er ikke noget, der sker af sig selv. Eller sker organisk, kan man sige. Det er noget, man intensivt skal arbejde på, understreger Ole Hilden.

Virksomhederne står for start-fløjtet
Playmakerens arbejde starter hos de lokale virksomheder.

– Jeg går ud og klæder virksomhederne på ved at sige: “hvad kunne fordelen være for jer i, at I får besøg af en folkeskoleklasse?”, forklarer Ole Hilden.

Det kunne eksempelvis være, at skoleeleverne kunne hjælpe virksomheden med et konkret problem.

– Så kan jeg gå ud at sige til virksomhederne: “Har I tænkt på, at det kunne være fedt, at en af jeres medarbejdere får lov at formidle jeres fag til fremtidens medarbejdere? Og det kan også være, I kan indgå i et projektforløb med dem, hvor de unge mennesker får kigget på jeres produkter, på jeres virksomheder, på jeres kommunikation, på jeres CSR-arbejde?”

For skubber Ole Hilden ikke på, så opdager eleverne måske slet ikke de store muligheder, der er i de lokale virksomheder.

– Mange af de tekniske virksomheder laver business-to-business. Og det vil sige, at deres markedsføring slet ikke rammer os som forbrugere eller dem som folkeskoleelever. Så vi kender dem ikke. Og mange af dem ligger ude i de industrikvarterer, hvor vi ikke lige kommer, forklarer Ole Hilden og tilføjer:

– Det er vigtigt, at eleverne får øjnene op for, at der produceres rigtig mange fede ting hos de lokale virksomheder.

Erhvervsplaymakeren tæmmer bolden

Næstved Ungdomsskole er nogle af dem, der har haft et møde med den lokale erhvervsplaymaker. Billedet er taget, før coronavirus kom til Danmark. Foto: Karina Købke

Og når virksomhederne er med på holdet, så dribler erhvervsplaymakeren bolden videre til skolerne i kommunen.

– Jeg går ud og taler med lærerne og siger: “Se her! Her er nogle virkelig spændende virksomheder. De vil gerne være med. Du får noget rigtig spændende undervisning ud af det, fordi din undervisning kommer meget mere nær virkeligheden”.

Når kampen er vundet
Og når der så er et match – så har Ole Hilden lavet et fagligt hattrick mellem virksomhederne, kommunen og skolerne.

– Jeg tror, skoleeleverne får nogle helt anderledes billeder på, at hvis man også bruger sine hænder, så kan man komme langt med det. Også i Næstved. Jeg tror på, at man får en bedre kobling mellem skoler og virksomheder, siger Ole Hilden.

For det er nemlig formålet med samspillet. At de unge får øjnene op for mulighederne i de lokale virksomheder.

Så kan de nemlig se, hvilke spændende job de kan få her i kommunen. Og det kan sætte sit præg på deres valg af uddannelse.

– At man ikke på automatpilot vælger gymnasiet, som virkelig peger mod de store uddannelsesbyer og de lange, videregående uddannelser. Men du kan sagtens blive teknisk tegner her i byen og få et rigtig fedt job lokalt, og det vil jo være meget federe.

Stor opbakning på lægterne
Det er borgmesteren i Næstved Kommune helt enig i.

Vi ved, at adgangen til kvalificeret arbejdskraft er et af de vigtigste rammevilkår for vores virksomheder. Det har været et fokusområde for os i flere år. Det handler om, at det skal være nemt at finde nye medarbejdere, der meget gerne må bo lokalt; men det handler også om at understøtte de unges uddannelsesvalg, så det matcher vores erhvervslivs efterspørgsel, siger Carsten Rasmussen.

Også hos Zealand, hvor de unge kan bygge oven på deres grunduddannelse, er de glade for initiativet.

– Vi har en meget stærk interesse i en bedre værdikæde i hele uddannelsessystemet. Set fra vores synspunkt er det den, der måske lidt mere end i dag også vejleder og giver unge mennesker en fornemmelse af en retning ud mod erhvervslivet, siger Jens Lautrup Nørgaard, der er udviklingschef hos Zealand.

Og det har en dobbelt gevinst, supplerer Ole Hilden.

– Så bliver de unge mennesker også boende her. Og det er også afgørende for, at byen har det godt og vækster. Dels fordi der er god bosætning i det – og gode skattekroner i det – men jo flere medarbejdere, der er at tage af, jo bedre er det for virksomhederne. Så der vinder Næstved Kommune på det, påpeger Ole Hilden.

Vil du vide mere? Så kontakt Ole Hilden på telefon 61 55 09 87 eller e-mail ohilde@naestved.dk.

Du kan også læse mere om samarbejdet mellem erhvervsplaymakeren og ArbejdskraftAlliancen lige her: https://files.builder.nu/27/39/2739acbf-732f-4260-9271-eeae394b7f2a.pdf