”Google Analytics er død, men dataindsamling lever!”
Preben Sørensen, Rather & Co.
Bliv klogere på, hvordan du fortsat kan samle data om trafikken på din hjemmeside – selv uden Google Analytics. Svaret giver rådgiver Preben Sørensen på den workshop, som Næstved Erhverv udbyder torsdag den 2. februar kl. 15.00-17.00.
Preben Sørensen arbejder til daglig i Næstved-virksomheden Rather og Co., som leverer digitale løsninger til forskellige typer af virksomheder. Rather & Co. leverer et bredt udvalg af it-løsninger fra hjemmesider, over analyseredskaber til integrerede økonomisystemer for både større statslige organisationer til mindre lokale virksomheder. Et af fagområderne er blandt andet dataindsamling. Det er derfor, at det er Preben, der har ansvar for Næstved Erhvervs kommende workshop om Google Analytics. Næstved Erhverv har taget en snak med Preben på forhånd.
Nu må man snart ikke bruge Google Analytics længere. Hvad så Preben?:
”Jamen der er ingen grund til at gå i panik – Datatilsynet dukker ikke op med Kongens Foged lige pludselig. Men jeg har sådan set undret mig over at forbuddet ikke er kommet for længst! Man skal huske på, at Google Analytics har været et redskab som virksomheder gratis har kunnet installere på jeres hjemmeside med henblik på at tracke de besøgende. Men der jo ingen ting her i verden, der er gratis. Det ved vi jo godt.
Betalingen for at gøre brug af Google Analytics har jo i virkeligheden været, at Google har indsamlet data om de besøgende på de hjemmesider, hvor systemet har været installeret, og den viden har Google kunne sælge videre til tredjepart. Uden tilstrækkelig sikkerhed for at persondata var beskyttet. Det var forretningsmodellen, og det har EU med sin nye lovgivning sat en stopper for.
Nu forsvinder Google Analytics og dermed kan vi måske også blive fri for mange af de cookies, som har været et irritationsmoment for mange webbrugere. Oveni det tror jeg også, at der er mange virksomheder, der har fået installeret Google Analytics på deres hjemmesider uden, at de ved, at de har det og uden at gøre brug af det.”
Men som virksomhed vil du stadig gerne vide lidt om de besøgende, som du har på hjemmesiden?
”Og den mulighed er stadig til stede.
Afhængigt af din branche, giver det jo god mening at kunne se, hvor dine kunder kommer fra. Om dine nyhedsmails, onlinekampagner og SOME-opslag giver besøgende. Om du nu rammer de kunder, du gerne vil have i tale og hvilke dele af din hjemmeside, som besøges mest. Eller mindst.
De muligheder forsvinder ikke med Google Analytics. Der findes alternativer, og det er blandt andet dét, som er på programmet på vores workshop!
På workshoppen vil vi afmystificere hele Google Analytics problematikken. Det er ikke farligt at analysere trafikken på sin hjemmeside! Men det vigtigste udbytte vil være at stifte bekendtskab med et konkret brugbart alternativ, og her anbefaler vi systemet Matomo.”
Bliv klogere på, hvordan du fortsat kan samle data om trafikken på din hjemmeside – selv uden Google Analytics. Svaret giver rådgiver Preben Sørensen på den workshop, som Næstved Erhverv udbyder torsdag den 2. februar kl. 15.00-17.00. Læs mere og tilmeld dig her