Ordene tilhører Lars Bo Albrechtsen, som er partner og kognitiv coach i konsulent-virksomheden Blachman.
Lars Bo Albrechtsen er ikke blot en person med markante holdninger om, hvordan man som virksomhed kan øge sit salg. Han er også en inspirerende formidler og ankermand på Næstved Erhvervs kursus “Sælg mere!” Kurset består af 4 spændende workshopdage med første kursusdag mandag den 17. april kl.08.30. I den forbindelse har vi talt med Lars Bo Albrechtsen.
Læs mere om kurset og tilmeld dig her.
Lars Bo, hvordan er det egentlig med salg. Er evnen til at sælge primært et medfødt talent eller er det kompetencer, man kan tillære sig?
”Godt spørgsmål. Jeg vil sige, at det er 50% personlighed og 50% værktøj. Du kan nå langt på din personlighed, men du kan knageme også nå langt gennem træning. Og det er dét som vores kursus handler om. Vi har kognitiv tilgang til det at sælge. Det gælder om at prøve ting af og træne alt det, som er svært.
Alle mennesker kan sælge. Det handler blot om træning, træning og træning. Derfor er Sælg mere- forløbet meget praktisk orienteret. Alle deltagere vil få lejlighed til at prøve salgstilgange af, som er noget andet end den måde, som de måske plejer at arbejde på.”
Mange – måske især nye iværksættere – oplever, at det, at skulle sælge, kan være en grænseoverskridende handling, hvordan kommer man over den hurdle?
”Det handler om indsats + kvalitet = resultat! Du kan nå langt med flid, men det vigtigste er, at du som virksomhed får sat struktur på din salgsindsats. Det er desværre min erfaring, at meget få iværksættere prioriterer, at få overblik over og strukturere deres salgsproces. For alt for mange iværksættere går der nørderi i den. De har ofte fokus på deres eget produkt og service og alt for lidt fokus på, hvor kunderne skal komme fra og hvor mange kunder, man reelt skal i kontakt med for at få lukket et salg. De glemmer at kontakt er lig med kontrakt.”
Hvad er de vigtigste kompetencer for at kunne sælge?
“Mange tror fejlagtigt, at vejen til et salg går gennem charme og veltalenhed. Jeg synes, at det er andre kvaliteter, der er afgørende.
Jeg mener, at de vigtigste kompetencer er flid, vedholdenhed og personligt mod. Og så skal du simpelthen have gennemtænkt din salgsproces. En god sælger er i min optik en dygtig proceskonsulent. Husk på, at når kunden kigger på dit produkt, så ser vedkommende måske kun toppen af isbjerget – din opgave som sælger er at hjælpe vedkommende med at få øje på alt det, der ligger under vandoverfladen, og som også kan komme kunden til gavn.
Og så skal man ikke undervurdere det personlige netværk. Alle personer har et netværk, som kan gavne dem i deres salgsarbejde.”
Hvad betyder det for kunsten at sælge, at meget salg i dag foregår digitalt?
”Ingenting. Det svar vil muligvis overraske mange. Mange vil sandsynligvis tænke, at der er kæmpe forskel på det personlige salg og det digitale. Ikke i min bog.
Digitalt gælder nøjagtigt de samme klassiske dyder for det at sælge: Det handler om at forstå kunden, yde kundeservice, hjælpe kunden med at løse et problem, skabe en god relation og følge op på din kontakt. De virksomheder, der ikke forstår, at digitalt salg ikke kun handler om transaktion men også om relation, de overlever ikke på nettet.”
Hvad er de vigtigste ting, som man får med hjem ved at deltage i Sælg mere-kursusforløbet?
”Du skal tilmelde dig kurset, fordi du først og fremmest får en række nye vinkler på dit salgsarbejde. Vi vil gøre vores yderste for at inspirere dig til at tænke nyt, ændre vaner og være modig. Og så vil du få en konkret praktisk træning til at gå ud og eksekvere på de redskaber, som vi giver dig.
I den sidste ende vil udbyttet være flere kunder i butikken og et øget salg.”
Af kommunikationskonsulent Jørgen Michael Rasmussen, Næstved Erhverv.