Intelligent kundestrømsanalyse i Næstved 2016 og 2017

Næstved forretningsliv_Foto Adam Grønne

Service Platform, som hører under Styrelsen for Innovation og Forskning, har udvalgt Næstved og Vejle som byer, hvor de vil lave intelligente kundestrømsanalyser. Næstved Erhverv, Næstved Cityforening og Næstved Storcenter er involveret i projektet.

Hvad er en intelligent kundestrømsanalyse?
Service Platform opsætter en række wifi-sniffere på udvalgte steder i Næstved City og i Næstved Storcenter. Wifi-snifferne opsnapper mobiltelefoner, og følger deres individuelle færden rundt til de øvrige wifi-snifferne. På denne måde registreres mønstre i kundernes adfærd. Mønstre der eksempelvis viser sammenhæng mellem områder, foretrukne ruter, sammenhæng mellem Næstved by og Næstved Storcenter, om der er kunder efter lukketid, hvor der er mest kundestrøm mv.

Hvad kan en intelligent kundestrømsanalyse bruges til?
En intelligent kundestømsanalyse kan skabe grundlag for butikkernes forretningsmæssige initiativer. Hvis det eksempelvis registreres, at der er et betydeligt antal potentielle kunder ved butikkerne efter lukketid, så kan det være et incitament til at ændre åbningstiderne. Såfremt der registreres en sammenhæng mellem bestemte områder, så kan det være et incitament til, at butikkerne i de områder undersøger årsagen til sammenhængen med henblik på et forretningsmæssigt potentiale. Hvis der registreres lidt kundestrøm i et område, kan det være et incitament til at iværksætte initiativer, som skaffer mere kundestrøm.

Hvornår?
Wifi-snifferne måler kundestrømmen i perioden 30. oktober til 14. november 2016. Herefter analyseres resultat med henblik på en gentagelse af undersøgelsen i 2017. I forbindelse med gentagelsen foretages initiativer, som har til hensigt at ændre kundestrømmen. Den nye måling viser dermed, om initiativerne har effekt.

Næstved Erhvervs kontaktperson i projektet er erhvervskonsulent Thomas Rømer Jakobsen, email tej@185.221.37.131 og direkte telefon: 55 88 55 47.