Samtlige partier i Folketinget står bag den infrastrukturaftale, som blev præsenteret her til formiddag. I aftalen, der rækker frem til 2035, indgår en endelig beslutning om Næstved-Rønnede-motorvejen. Men vi kommer til at vente længere, end vi havde håbet på.
Første spadestik bliver først taget i 2026 frem for 2024, som, alle på Christiansborg ellers var enige om, var smertegrænsen op til seneste folketingsvalg.
– Vi er stadig med i fase 1, men da forhandlingerne har været sat på pause i 2 år, skal vi nu vente til 2026 på igangsættelsen. Hver dag tæller, og Næstveds virksomheder, pendlere og borgere mærker dagligt, at den motorvej mangler. Det koster allerede i dag jobs, investeringer og tilflyttere, og set i det lys er det skuffende, at vi skal vente så længe med at komme i gang, siger Rasmus Holst-Sørensen, direktør i Næstved Erhverv A/S.
Han lægger vægt på den store indsats, og det tætte og vedholdende lokale samarbejde – og særligt den kamp, der har været kæmpet af erhvervslivet lokalt. Nu kommer motorvejen, om end senere end håbet. Men han ser også frem:
– Det er positivt at Tværforbindelsen – rute 22 til Slagelse og Kalundborg – nu skal forundersøges som en motorvej i stedet for kun som en 2+1-vej. Det var ellers det, der var lagt op til i regeringens udspil, og det har krævet noget af en slutspurt sammen med Slagelse og Faxe at ændre her i de sidste uger af forhandlingerne. Nu kan vi arbejde videre med at få sat den forundersøgelse i gang hurtigst muligt. Så selv om byggestart for Rute 54 i 2026 er en pille, der skal sluges, så er dagen, hvor Næstved ligger lunt i svinget på et samlet motorvejsnet, rykket tættere på med dagens aftale.
Detaljerne i aftalen finder du her