Næstved Kommunes byggesagsbehandlere opnår gode resultater i de brugerundersøgelser, der sendes ud til virksomhederne, hver gang en erhvervsbyggesag er blevet afsluttet. 93,8% er tilfredse eller meget tilfredse med kontakten med Næstved Kommunes byggesagsbehandlere.
Det seneste års tid er der sket mange ændringer i sagsgangene internt hos Næstved Kommunes erhvervsbyggesagsbehandlere. En stor del af de tidligere papirbårne processer er blevet digitaliserede. For eksempel er byggesagsarkivet scannet ind og lagt i elektronisk lager med nem mulighed for at søge gamle sager frem. Og en byggesag opstartes nu af virksomheden selv med NemID via den landsdækkende portal Byg & Miljø, hvilket har betydet, at flere dokumenter er klar fra ansøgeren på forhånd.
En byggesagsbehandler skal forholde sig til 21 lovgivninger
Flere mindre processer er også blevet nemmere, og alt i alt sparer sagsbehandlerne en masse tid, som i stedet bliver brugt på at behandle selve byggeansøgningen og have fokus på den gode service over for virksomhederne.
– Vi skal forholde os til op til 21 forskellige lovgivninger, når en sag kommer ind. Det er virkelig en stor hjælp, at vi efterhånden har nogle gode digitale systemer til at hjælpe med at sortere og registrere, hvor mange afdelinger hver enkelt sag skal igennem for i sidste ende endelig at kunne sætte stemplet med Godkendt, siger Jesper Møllenbach Møller, som er erhvervsbyggesagsbehandler i Næstved Kommunes Center for Plan og Erhverv.
Ni ud af ti er tilfredse med erhvervsbyggesagsbehandlerne
Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid i Næstved er kommet ned på 49 dage, hvilket er under landsgennemsnittet på 60 dage. Netop sagsbehandlingstiden er et af de punkter, som virksomhederne ifølge den seneste analyse fra Dansk Byggeri anser for vigtige i forhold til deres bedømmelse af de danske kommuners erhvervsvenlighed. Andre parametre som fx medarbejdernes imødekommenhed og hjælpsomhed får også stor ros fra de virksomheder, som har været i kontakt med Næstveds erhvervsbyggesagsbehandlere det seneste år. Her er resultatet af brugerundersøgelsen, at 93,8% er tilfredse eller meget tilfredse med kontakten med Næstved Kommunes byggesagsbehandlere.
Næstved er hurtigere end de fleste kommuner
Det er et billede, som projektleder Lars Hovgaard fra værktøjsfirmaet Carl Ras A/S kan nikke genkendende til. Den 18. april 2016 åbnede Carl Ras et engroscenter med salg af værktøj og beslag på Gl. Holstedvej i Næstved, og Lars Hovgaard stod for kontakten til Næstved Kommune i forbindelse med registrering af lejemål og bygning af en væg og indgangsparti.
– Vi har været meget tilfredse med Næstved Kommune. Jeg har været ansvarlig for at åbne mange af vores afdelinger rundt omkring i landet, og jeg må sige, at jeg har ikke oplevet noget lignende i nogen andre kommuner. Det har været en helt forrygende god proces, hvor der bare er styr på sagerne, og jeg fik en hurtig, meget effektiv eksekvering af vores byggesag, siger Lars Hovgaard.
Kunne åbne butikken tre uger før planlagt
Den hurtige ekspeditionstid hos Næstved Kommune har været medvirkende årsag til, at Lars Hovgaard kunne åbne engroscentret i Næstved tre uger tidligere end planlagt.
– Mange kommuner rundt om i landet bør se sig over skulderen, for Næstved har virkelig fat i den lange ende mht. at kunne tiltrække virksomheder, siger Lars Hovgaard.
Det er Dansk Byggeris indtryk, at kommunerne i det hele taget har et stadigt stigende fokus på byggesagsbehandling. Mange kommuner har forbedret deres sagsbehandlingstider de senere år, og Næstved Kommune er en af højdespringerne i den disciplin. Fra 2013 til 2015 er Næstved Kommune rykket 42 pladser op ad listen med en gennemsnitlig sagsbehandlingstid på 49 dage i 2015.
Der er ifølge Dansk Byggeris seneste analyse stor spredning i kommunernes byggesagsbehandlingstider. Morsø kommune ligger nr. 1 med en gennemsnitlig byggesagsbehandlingstid på 12 dage. Den langsomste kommune bruger næsten fem måneder. Landsgennemsnittet ligger på 60 dage.
Skal du bygge eller ombygge i Næstved? Find mere information her.