Næstveds virksomheder skal have mere fokus på digital strategi

Trine Skaarup fra Saint Clair deltager i Næstved Erhvervs Google Workshops

Igen er online-handel steget. I 2015 var væksten 18 pct. i forhold til året før. Det kan man læse i den årlige analyse fra Foreningen af Danske Internethandlende (FDIH), som også kan melde om, at de danske forbrugere helst bruger de danske forretninger på nettet, når de handler online. Det er et bugnende marked, som indehaver Trine Skaarup fra tøjbutikken Saint Clair gerne vil have sin del af. Derfor har hun tilmeldt sig det gratis Google-kursus, som Næstved Erhverv udbyder i samarbejde med ZBC.  

Kun 3 ud af 10 danske onlinekøb skete i 2015 via udenlandske hjemmesider. Der er altså som virksomhed i Næstved god mening i at se at komme med på online-vognen. Potentialet er stort – både når man gerne vil have del i det danske marked, og når kundegrundlaget ændrer sig fra at være mere end blot lokalt til også at blive globalt.

Kursusvognen kører
Små og mellemstore virksomheder i Danmark har generelt for lidt fokus på salg og markedsføring online, og det gælder også for Næstveds virksomheder. Derfor tilbyder Næstved Erhverv i samarbejde med Google og ZBC et gratis kursusforløb hver anden tirsdag i april og maj 2016. Kurset hedder Succes Online og er et initiativ finansieret af syv partnere: Dansk Industri, Erhvervsstyrelsen, IT-Branchen, ASE, FDIH, Ivækst og revisionsfirmaet PWC.
En af deltagerne på kurset i Næstved er Trine Skaarup, som er indehaver af modebutikken Saint Clair i Ramsherred i Næstved bymidte.
– Det er vigtigt at skille sig ud. At have en profil. Og jeg er jo ikke uddannet i online markedsføring – i morgen kører jeg fx til Paris og henter nye varer. Det er det butiksmæssige, jeg er rigtig god til – men jeg har hørt om Google Analytics og om Google Adwords. Jeg vil rigtig gerne begynde at bruge den slags i min forretning, og jeg har tilmeldt mig Google workshoppene for at lære, hvordan man sætter det op, og hvad man kan bruge det til i praksis, siger Trine Skaarup.

LÆS OGSÅ: Butik Saint Clair: Nethandel er den eneste vej frem

Din lokale Google-partner
Siden det landsdækkende Google-initiativ startede i 2012 har mere end 2.500 repræsentanter fra små og mellemstore virksomheder været igennem Succes Online-kurset, i folkemunde også kaldet Google-kurset. For nylig er reklame- og webbureauet Synergi A/S fra Næstved blevet certificeret Google-partner, og det er eksperter herfra, der står for undervisningen på nogle af modulerne i kurset her i Næstved.
– Vi er den eneste Google-partner i området. Vi véd virkelig, hvad vi har med at gøre, når vi snakker Google og online markedsføring. Vi har al insider viden og ekspertise, som vi jo gerne deler ud af til de lokale virksomheder, siger Thomas Hansen, direktør i Synergi A/S.
Thomas Hansen medgiver, at man hos Synergi stiller gratis op i håb om, at nogle af deltagerne forhåbentlig henvender sig som kunder efterfølgende. Det er ikke nogen hemmelighed.
– Men man skal også huske på, at Google er vigtig at tænke ind i sin markedsføring, fordi Google er den mest udbredte søgemaskine overhovedet. Hvis man bruger Google Analytics på sin hjemmeside, søgemaskineoptimerer sine tekster i forhold til Google og ved, hvordan man bruger Google Adwords, så er man kommet et godt, langt skridt hen ad vejen. Men det er selvfølgelig individuelt fra virksomhed til virksomhed, også i forhold til, hvilken branche man er i, hvordan det hele skal strikkes sammen. Det er blandt andet den slags, vi gør for vores kunder, siger Thomas Hansen.

Stort potentiale for små virksomheder
Alle tal og statistikker peger i den samme retning. Ifølge den seneste redegørelse for Danmarks digitale vækst fra Erhvervs- og Vækstministeriet har Danmark potentiale til at blive blandt de bedste i Europa, når det handler om at udvikle og udnytte IT og data til at skabe vækst og job. Især for de små og mellemstore virksomheder er potentialet stort, fordi endnu kun 9,8 pct. sælger til udlandet online. Redegørelsen konkluderer, at danske virksomheder ikke til fulde realiserer potentialerne ved e-handel – og på trods af et modnet hjemmemarked anvender mange virksomheder endnu ikke i tilstrækkelig grad e-handel som springbræt til eksport.

Digital strategi er et must i 2016
På mange andre punkter er Danmark det mest digitaliserede land i EU. Vi ligger nummer et foran hele resten af EU, når det kommer til integration af digital teknologi i virksomheder, borgernes digitale kompetencer og brugen af internet i det offentlige. Hos Næstved Erhverv opleves en stigende interesse og efterspørgsel fra små og mellemstore virksomheder i Næstved omkring at erhverve sig viden om e-handel og e-marketing. Det er bare svært for de fleste at få taget hul på den digitale side af forretningen.
– Vi oplever, at salg og markedsføring generelt er en udfordring for mange virksomheder i Næstved kommune. Og salg og markedsføring i 2016 handler om at være til stede online og udnytte mulighederne. De virksomheder, som formår at gøre det på den rigtige måde, får gode resultater ud af det, siger Thomas Rømer Jakobsen fra Næstved Erhverv. Han er initiativtager til Google-kurset i Næstved-området.
– Det er vigtigt, at man har en digital strategi. Man er nødt til som virksomhedsejer eller –leder i dag at gøre noget mere ud af at udforske de digitale muligheder og lave sig en digital strategi, der knytter sig op ad ens forretningsstrategi i det hele taget. Det skal man have, fordi andelen af online køb de seneste år er steget virkelig meget, siger Thomas Rømer Jakobsen.
Andelen af online salg er steget med 18 pct. på et år ifølge FDIHs årlige analyse af de danske forbrugeres nethandel. Det er en høj vækst, som svarer til et samlet salg på 87 mia. kroner i 2015.

Børnefamilierne handler online
Når man dykker ned i tallene fra FDIH viser salget, at det især er kategorierne ”Rejser & Kulturoplevelser” og ”Tøj, Sko & Smykker”, der oplever størst vækst på nettet i disse år. Det er især børnefamilierne, der bruger flest penge på at handle online.
– Google-kurset er bredt. Det handler ikke kun om Google, selvom man godt kunne tro det pga. navnet, men tager man alle fem moduler, så får man en dybdegående indsigt i online salg og markedsføring. Efter kurset bliver man i stand til at træffe beslutning om, hvordan man vil udnytte de digitale muligheder. Det kan være, at man som virksomhed vælger selv at udføre opgaven, men hvis man synes, at man vil vælge en leverandør til at stå for det, så bliver man med det her kursus klædt rigtig godt på, siger Thomas Rømer Jakobsen.