Af: Vivi Johansen, erhvervskonsulent, Næstved Erhverv
– Klumme bragt i Erhvervsavisen
Den digitale tidsalder rummer enorme muligheder for at udvikle virksomheden. Med de digitale redskaber kan ledere og medarbejdere danne nye salgskanaler, tiltrække kunder og i det hele taget udvikle forretningen i helt nye retninger.
Der er ingen tvivl om, at det er afgørende at gribe de muligheder. Men det kan også være uoverskueligt at komme i gang, for hvor begynder virksomheden den digitale rejse? Er det arbejdet med søgeoptimering, hjemmeside, nyhedsbreve, webshop, Facebook eller LinkedIn, der giver mest?
De spørgsmål er vigtige at få afklaret, og det kræver viden, at kompetenceudviklingen er tilgængelig, i øjenhøjde og 100% målrettet de behov, man som ejerleder har.
Et digitalt læringshus
Da Google kontaktede os i Næstved Erhverv med tilbuddet om at være den første by i Danmark, der fik lov til at have et digitalt læringshus, var vi ikke i tvivl om, at det var en fantastisk mulighed for hele erhvervslivet i kommunen. Et butikslokale på torvet blev i seks uger omdannet til et dynamisk læringshus, hvor Google i samarbejde med lokale samarbejdspartnere og aktører gjorde os digitalt klogere.
62 kurser og 1012 deltagere. Tilbagemeldingerne taler deres tydelige sprog – langt størstedelen af deltagerne er efterfølgende gået i gang med digitale forandringer i deres virksomheder. De har oplevet stigninger i omsætningen, har ansat medarbejdere til at gennemføre de digitale indsatser, og flere kunder i den fysiske del af virksomheden.
Samarbejde og fællesskab
Det digitale eksperiment gav os vigtige erfaringer. Vi fik skabt en særlig ånd og stemning, der var med til at gøre det til noget fælles, noget nært og for mange noget mere håndgribeligt. At kurser og tilbud har været fysisk tilgængelige med levende undervisere og medkursister i den by, hvor virksomhederne har hjemme, har også haft afgørende betydning for succesen.
Ingen nye tiltag kan lykkedes uden interesse og nysgerrighed. Vi så, at det er drivkraften i den digitale omstilling. Ligesom det er altafgørende at tage et grundigt kig på forretningsplanen og nøje udvælge, hvor ledere og medarbejdere begynder, så de kan opsøge den nødvendige viden, og så det bliver overkommeligt at komme i mål.
I tider hvor handelsmønstre er under forandring, og hvor alverdens butikker og virksomheder er tilgængelige via mobiltelefonen, så er det nu, de vigtige skridt ind i den digitale udvikling skal tages.